Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo børnetegning glad sol
Mobil menu

Vision og pædagogisk grundlag

Vores vision

Vores vision i Børnehaven på Smyrnavej er at være en unik institution på Amager.

Vi vil se muligheder frem for begrænsninger. Vi er tro mod vores værdier og samtidig i konstant faglig udvikling.  Refleksion og evaluering er vigtigt for os. 

Vi betragter barnet som et helt menneske og barnet udvikler sig som en helhed. Det betyder for os at al aktivitet og sociale sammenhænge altid påvirker hele barnet. For at kunne virkeliggøre alt det, arbejder vi altid ud fra en pædagogik hvor børn og voksne mødes og anerkendes i fællesskabet for dem de er og med de ressourcer og kompetencer de har. 

Vores mål er, at børnehaven skal være et rart og trygt sted at være for alle. Et sted hvor børnene får styrket deres selvværd, opnår tillid til egne kompetencer og udvikler sig både psykisk og fysisk. Et vigtigt element i at skabe et trygt miljø er også, at børnene udvikler forståelse og respekt for de andre børn.

Grundlæggende arbejder vi ud fra værdierne: Nærvær, tryghed, engagement og faglighed. Vi har 5 værdier som kendetegner vores dagtilbud og samtidig understøtter Københavns kommunes pejlemærker. 

Anerkendelse:

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, møder barnet hvor det er og møder det ligeværdigt selvom vores forudsætninger er forskellige. Vi ønsker at barnet udvikler selvtillid, tro på selvværd og at styrke deres jeg-identitet. De skal tro på at det nytter at handle. Vi ønsker at give børnene mulighed for indflydelse, og at kunne vælge. Vi vil støtte dem i at få positive erfaringer med samvær og aktiv handling, og i at udvikle evnen til at sige til og fra, tage ansvar for deres handlinger, ønsker og behov.      

Inklusion: 

Vi arbejder med inklusion, som en central del af vores pædagogiske indsats. Vi arbejder på at skabe et inkluderende miljø, hvor vi tilstræber at rammer og aktiviteter tilrettelægges, så alle har mulighed for at deltage og være en del af fællesskabet. Vi arbejder for at vores børn føler sig som en naturlig og værdifuld deltager og at de føler sig anerkendt og værdsat, som dem de er.     

Faglighed: 

Vi arbejder dagligt med vores faglighed i personalegruppen, det gør vi igennem refleksioner, faglige dialoger, samt kurser og efteruddannelse i det omfang tid og økonomi tillader det. I vores personalegruppe har vi modet til at diskutere vores faglighed og sætte hinanden på spidsen, det giver os mulighed for at begrunde vores handlinger og kunne arbejde målrettet med den pædagogiske indsats. Samtidig leder det til faglige overvejelser omkring det enkelte barn og hele børnegruppen. Vi spørger hvad, hvordan og hvorfor for at sikre egen refleksion og det pædagogiske perspektiv.     

Udvikling: 

Udvikling skabes i refleksion over egne og andres handlinger, samt udefrakommende tiltag. Udvikling giver mulighed for åbenhed, for at lære noget nyt, for forandring og for tilegnelsen af nye kompetencer. Vi arbejder med udvikling som en vigtig faktor i vores daglige arbejde både for børn og voksne. Vi har stor fokus på børnenes udvikling og på at tilpasse vores pædagogiske indsatser, så vi skaber de bedste rammer, for at styrke børnene i deres udvikling. Vi anerkender at udviklingen ikke kun skal ske hos barnet og i børnegruppen, men i høj grad også hos de voksne omkring barnet.     

Trivsel: 

Børns trivsel er fundamentet for al læring og udvikling, derfor er det vigtigt at vi skaber trygge rammer, samt møder alle, børn som voksne, på en anerkendende og inkluderende måde. Vi taler ofte med børnene, om hvordan man skal opføre sig over for hinanden, hvordan man er en god ven og hvor vigtigt det er at hjælpe hinanden. Det er rigtig godt til at afhjælpe eventuelle problemer i børnegruppen, og oftest ved børnene præcis hvad vi mener og vil rigtig gerne tale om det. Vi vægter at holde en god tone i børnehaven, samt at holde støjniveauet på lavest mulige blus, uden at lukke for børnenes leg.