Logo børnetegning glad sol

Nye forældre

Den første kontakt kan ske på flere måder

Måske mødes vi første gang til en rundvisning i institutionen. Her lægger vi vægt på at fortælle om huset og vores tanker om struktur og pædagogik. Her er det vigtigt, at i spørger til alt det i finder vigtigt. På den måde opstår der en forventningsafstemning, som begge parter kan bygge videre på, når barnet har fået plads og begynder i institutionen.

Måske har i ikke været på besøg, men har sagt ja til tilbuddet om en plads. Herefter er det vigtigt, at i kontakter institutionen, så vi kan aftale et møde. Det er også vigtigt, selvom i har været på rundvisning. Vi sender ikke et velkomstbrev, men vi fokuserer på den direkte kontakt med forældre. Når i har fået plads, er det vigtigt at vi får forventningsafstemt, hvordan " indkøringsperioden" skal foregå.

Om indkøring hos os

Vi ser helst, at jeres barn får lov til at bruge en uge på langsomt at vænne sig til vores børnehave. Uanset om jeres barn er vant til at gå i vuggestue, dagpleje eller anden børnehave, så er det en stor omvæltning med mange indtryk at komme ind i nye rammer. Første dag er altid sammen med en af forældrene og varer måske ikke mere end en times tid for de mindste og et par timer for de største.

Ofte er overgangen til ny institution en mulighed for at droppe bleen, sutten og middagsluren, dog er dette endnu en omvæltning for barnet og vi anbefaler at i venter til barnet igen er i "sikker havn".

Det er altid nemmest for os voksne i børnehaven at skabe den gode og tætte relation til barnet, når mor eller far ikke er der. Derfor giver det god mening at mor eller far prøver at forlade børnehaven for en kort stund, så hurtigt som muligt, dog helst ikke den første dag. Vi starter som regel med at prøve i et kort tidsrum, måske en time, og måske endda hen over frokost. Der findes ikke et endeligt svar på, hvor lang tid indkøringen tager, men vi sigter efter max. en uges tid. Vi tager udgangspunkt i barnet, hvordan det modtager os, og om det virker trygt. Ud fra det kan vi sammen aftale det videre forløb.

Igennem hele indkøringsperioden er det vigtigt, at både i som forældre og vi som medarbejdere er ærlige om, hvad vi ser og oplever. Måske synes i, det er svært at sige farvel, når i afleverer. Det er vigtigt, at i siger det højt, så vi på den måde kan få en snak om, hvordan det kan gøres nemmere at kapere. Når i henter jeres barn, fortæller medarbejderen om, hvordan dagen er gået, også her er det vigtigt at få en ærlig snak, så vi kan få skabt den bedste hverdag for jeres barn.

Som forældre vil I blive tilbudt en 3 mdrs. samtale, hvor vi taler om jeres barns trivsel og udvikling, samt om opstarten i børnehaven og hvordan det helt overordnet går med at gå i børnehave hos os.

Du kan skrive dit barn op til Børnehaven på Smyrnavej via Københavns Kommunes pladsanvisning HER

Det er vigtigt at i hurtigst muligt logger jer på www.aula.dk og opdater jeres barns stamkort, så vi har alle oplysninger hvis vi får brug for at kontakte jer.

Vi er et hus der skal opleves, og vi afholder "Åbent hus" rundvisninger fredag i lige uger ml kl. 9.15-9.45  Her er i  velkomne til bare at komme.

Vi glæder os til at møde jer.