Logo børnetegning glad sol

Maden vi spiser

Vi arbejder med madglæde og madmod

Maden har i høj grad en andel i børnehavens pædagogiske arbejde – børnene involveres og tager aktivt del i både forberedelse, servering og præsentation af maden. Vi føler, smager og sanser i vores lille køkkenhave og i køkkenet sammen med vores madmor.

Kost og økologi prioriteres i vores børnehave. Den mad vi spiser er økologisk, så vidt det er muligt. Vi har den holdning, at børn dagligt skal have et solidt og varieret måltid mad, og vi værdsætter at have en køkkenmedarbejder, der formår at stimulere alle sanser både for og med børnene.

Vi forsøger at bevare et naturligt forhold til al slags mad. Vi forsøger at favne og rumme de fleste kosthensyn, lige fra de kulturelle, religiøse til sondemad og med vegetarisk mad menes mad uden kød og fisk, men med æg og mælkeprodukter. Ved ønske om vegansk mad må det medbringes hjemmefra.

Generelt er vores holdning, at vi ønsker at skabe madglæde og madmod hos børnene – det handler ikke så meget om sundt og usundt, men om balance i en næringsrig kost til børn, der skal have energi til at lege og udvikle sig.

Overordnet madplan

Mandag

Rugbrød m varierende pålæg og gnavegrønt

Tirsdag

Ris-, pasta-, eller kartoffelretter. Sommetider med fisk/kød, altid en vegetarisk udgave.

Madpakke hjemmefra med på tur

Feks. Grød eller grønsagssupper m. tilbehør, gnavegrønt og hjemmebagt brød

Sandwichbar, børnene vælger selv ud fra udvalget

I kan følge vores køkkenmedarbejder, der er Professions Bachelor i kost og ernæring på Instagram, hvor hun lægger billeder op af den mad hun og børnene laver.

Søg efter: smyrnavej22

Børnene høres og kan komme med forslag, når menuen skal sættes i børnehaven. Børnene er generelt glade for at hjælpe til i køkkenet, og der foregår meget og vigtig læring i og omkring opgaverne i køkkenet. De børn der har hjulpet til med at lave mad, tegner nogen gange et menukort og præsenterer maden for os andre.

Se vores Smiley HER

Madvalg

Hvert 2. år er der madvalg, hvor selvejende institutioners bestyrelser skal stemme om vi skal fortsætte vores nuværende madordning.

Der er madvalg igen i 2024.

Læs mere om madvalget HER

Sukker med måde, i børnehaven

Vi har ikke nul-sukkerpolitik, hvilket betyder, at vi godt kan nyde en is på en varm sommerdag. Vi er dog bevidste om, at børn generelt ikke har godt af store og hyppige mængder af sukker, og bestræber os på et minimalt brug af sukker i alt hvad der serveres. Derfor opfordrer vi forældre til at finde på alternativer og forsøge at undgå slik til fødselsdage og arrangementer i institutionen, og i stedet medbringe f.eks. frisk frugt, hjemmebagte boller eller popcorn. Har i brug for inspiration har vi et idekatalog med sjov frugt og andre lækkerier, som alle kan spise. (se bilag)

Fødselsdage og andre fester

Som forældre bestemmer man selv, om barnets fødselsdag skal holdes i børnehaven eller hjemme hos barnet. Hvis man inviterer børnene hjem, er det hele børnehaven, der inviteres. Fødselsdagen kan også fejres af børn og medarbejdere i børnehaven, hvor barnet har noget med hjemmefra og deler ud til alle sine venner. (se gerne nedenstående idekatalog)

Til frokostservering for børnene foreslår vi pasta med valgfri tilbehør og med gnavegrønt ell. pizza med grøntsags stænger eller råkost. Dette er forslag, som vi ved børnene sætter pris på, men det er naturligvis op til forældre, hvad der serveres.